3 jednostavna koraka do dugotrajnih novogodišnjih odluka

3 jednostavna koraka do dugotrajnih novogodišnjih odluka

Karmen Korda
Karmen Korda
4 min
prije 5 m

Bliži nam se Nova Godina, vrijeme u kojem veliki broj ljudi okreće novu stranicu u životu, u kojem se mnogi trude ukloniti neke loše navike i usvojiti nove, pozdraviti se sa „starim ja“ i upoznati novu, bolju verziju sebe. Nekako je baš novogodišnje vrijeme većini ljudi „pravo“ vrijeme za donošenje novih odluka ili ponovni pokušaj ostvarivanja nekih prije donošenih, neprovedenih „starih“ odluka. Koliko su novogodišnje odluke zastupljene možemo primijetiti samo iz medijskih naslova, različitih anketa, reportaža… Možemo lako dobiti dojam kako svi moramo donijeti tu čudesnu novogodišnju odluku jer, eto, svi to rade i sad je baš pravo vrijeme za to.

 

Dotaknuti ćemo se jedne od najčešćih novogodišnjih odluka, a to je ona: „Od 1.1. upisujem se u teretanu i krećem redovito vježbati!“ Ako ste, primjerice, redoviti vježbač, možete primijetiti pravu navalu u teretane i ostale rekreacijske centre baš nakon Nove Godine. Odjednom sve vrvi od ljudi, otvaraju se novi programi, nove grupe, a vlasnici zadovoljno promatraju svoj siječanjski promet. Sve bi bilo super kad bi tako i ostalo. Jeste li se ikada zapitali koliko uistinu ljudi budu uspješni u provođenju tih svojih odluka? Neki od vas mogli su primijetiti kako se broj vježbača nekim čudom smanji negdje sredinom veljače ili možda nešto kasnije. Vlasnici teretana se obično hvataju za glavu i na razne načine pokušavaju zadržati svoje vježbače, ali iz nekog razloga tu je uvijek kritičan broj onih koji jednostavno odustanu.

Ključ je, čini se, u samom procesu donošenja te odluke. Proces odlučivanja promatrali su brojni psiholozi i ostali stručnjaci koji izučavaju čovjeka i njegovo ponašanje. Kada bi taj proces bio jednostavan i lako održiv, svi bismo bez problema vodili živote kakve želimo i bez puno truda bili najbolja verzija sebe (u vlastitim očima, naravno). Ipak, kako smo vrlo kompleksna bića, malo što vezano za čovjeka i njegovo funkcioniranje može biti jednostavno. Donijeti odluku koje ćemo se uistinu držati nije jednostavno, ali ipak smo taj proces uspjeli staviti u okvire jednostavne teorije. Kada god donosite neku odluku (ovdje se ne govori o automatskim odlukama koje svakodnevno donosimo da bismo normalno funkcionirali) trebali biste proći ova 3 koraka:

1. Stani

Prvi, ujedno i najkraći korak u procesu donošenja odluke. Možemo ga shvatiti doslovno. Naprosto je potrebno na trenutak zastati i osvrnuti se na trenutnu situaciju. Promotrite u kakvoj ste trenutno situaciji, kako se osjećate, kako ste se do tu doveli. Udahnite i objektivno sagledajte sebe i situaciju oko vas. Kod bilo koje odluke bitno je zastati, udahnuti i procijeniti što i koliko jako želite. Kada se kognitivni kaos malo primiri, spremni ste na sljedeći korak.

2. Razmisli

Ovaj korak je najdulji i zahtjeva najviše truda i vremena. Slobodno si dajte vremena za ovaj korak. Potrebno ga je kvalitetno napraviti da bi sama odluka bila „na čvrstim nogama“ i da biste je se lakše pridržavali. Vrlo je bitno u ovoj fazi ostati realističan i pribran, ne zanositi se nerealnim ishodima donošenja odluke, bili oni pozitivni ili negativni. Pronađite okruženje i vrijeme u kojem vam najviše odgovara posvetiti se sebi i svojim mislima. Kada ste ostvarili ove uvjete za donošenje odluke, razmislite je li sada najbolje vrijeme za donošenje odluke, odnosno ima li previše vanjskih faktora na koje ne možete utjecati, a da mogu otežati ili pak onemogućiti pridržavanje vašoj odluci. Nekada naprosto nije pravo vrijeme za odluku pa je bolje pričekati prigodniji trenutak. Najjednostavniji primjer je ako, recimo, pokušavate krenuti s redovnim vježbanjem od 3 ili 4 puta tjedno, a znate da idete na neko duže putovanje ili znate da imate bitne rokove na poslu zbog kojih ćete morati ostajati dulje na poslu. U tom slučaju možete modificirati odluku u nešto realniji oblik ili ju odgoditi za prikladniji rok.  Također, nemojte se zaboraviti „naoružati“ relevantnim činjenicama dobrobiti vaše odluke za vas same. Tako, recimo, nemojte odlučiti krenuti na neki iznimno intenzivan trening kao što je CrossFit ako prije toga niste provjerili koliko je to u skladu s vašim zdravljem i realnim mogućnostima. U protivnom riskirate ozljedu. Svakako istražite što kažu relevantni stručnjaci. To što je u masovnim medijima nešto predstavljeno, ili bolje rečeno nametnuto, kao dobro i ispravno, ne znači nužno da je istinito. Prepoznajte (i zapišite) koje prednosti će vaša odluka imati za vas i na koji način će poboljšati vaš život.

Za još bolji i kvalitetniji učinak ovog koraka, pokušajte vizualizirati sebe nakon nekog vremena ustrajnosti u odluci. Osvijestite i osjetite emocije koje se u tom trenutku pojave. Ako su to pozitivne emocije poput uzbuđenosti, ponosa i sreće, znat ćete da je to ispravna odluka. Ako pak budete anksiozni ili ljuti, možda vaša željena promjena ne dolazi od vas samih i bolje nemojte na nju trošiti vrijeme. Za kraj ovog koraka zapamtite, odluka mora biti realna! Ne postavljajte si nerealne ciljeve i odluke jer vam to samo može naštetiti. Budite svjesni svojih mogućnosti i trenutne situacije i u skladu s tim donesite odluku.

3. Kreni

Posljednji i često najteži korak koji ćete si znatno olakšati ako se budete pridržavali dva prethodno opisana. Kako bi se dodatno olakšali, izradite plan djelovanja, odnosno pridržavanja. Izradite jednostavan hodogram sačinjen od malih koraka. Uvijek se sjetite zašto ste samu odluku i donijeli te što time želite postići. Ako ta odluka samo „visi“ negdje u zraku, teško da ćete se iste i držati. Budite svjesni svoje odluke i ne dopustite da vam ona bude kamen spoticanja. Ona vam treba pomoći u unapređenju vašeg života, a ne ga zagorčati i smanjiti vaše samopouzdanje ako se odluke ne možete pridržavati.