5 RAZLOGA ZBOG KOJIH PLANINARENJE I TRČANJE IDU ZAJEDNO!

5 RAZLOGA ZBOG KOJIH PLANINARENJE I TRČANJE IDU ZAJEDNO!

Trčanje je trčanje, a planinarenje je planinarenje. Dva potpuno različita rekreacijska sporta, dva različita svijeta. Stariji planinari su oduvijek isticali da planinarenje nije trčanje i kudili su mlade ambiciozne u dobroj kondiciji što brzaju kao da ih netko goni. Trkači su, pak, guštali u planini okupani vlastitim znojem, dok su se slike pored njih nekako brzo gibale, a oni pokušavali sustići kazaljku na satu. Na vrhu kada se nađu jedni i drugi - obuzeti su srećom i nestvarnim osmijehom, jer svatko radi ono što mu je veselje. Trčanje i planinarenje više nisu suprotstavljene strane, već rekreativna kombinacija koja itekako ide zajedno!
Matej Perkov
Matej Perkov
5 min
prije 5 m

Daniela Bucić je trčala Velebitom uoči ekspedicije na Everest

AJMO POSTUPNO: PUZANJE, PA HODANJE, PA TRČANJE…

Naučili smo kao klinci puzati, a zatim i hodati. Kasnije se za trčanje odluči jedna manjina ljudi, uglavnom zaluđenih svojom rekreacijom. Iskreno, trčanje sam mrzio isto kao i matematiku i fileke. Oduvijek sam bio strastveni hodač koji voli brz tempo i duge ture, ali nikako da potrčim osim kad mi bježi tramvaj. Kada sam ušao u svijet visokogorstva, u sklopu fizičkih priprema počeo sam trčati. Prvo kratko, malo, da vidim kako je to. Bez pritiska, ne ganjam nikakvo vrijeme. Uspio sam lagano trčkarajući odraditi željenu duljinu od kilometar, nije bilo strašno i nisam imao negativnih emocija spram aktivnosti. Nakon dva dana odradio sam opet, pa opet, pa opet, a zatim sam povećao na dva kilometra. Uspio sam, pa sam nakon nekoliko navrata počeo u kvartu trčati uzbrdo. Jednaka duljina, težina trostruko veća. Nekoliko puta morao sam stati da se odmorim otprilike minutu – dvije, pa bih nastavio. Danas u treningu ponekad otrčim i polumaratonsku duljinu i strašno sam zavolio ovaj sport. Jednom bih volio istrčati i maraton!

Dalmacija je odlična za treninge od mora do vrha

Dalmacija je odlična za treninge od mora do vrha

TRČEĆI UZBRDO DOTAKNITE NEBO!

Kaže poznata pjesma Iron Maiden-a „Run to the hills….“, pa sam trčanje kratkih dionica uzbrdo redovito prakticirao kako sastavni dio treninga za visokogorske ture. Slušao sam savjete nekih alpinista i visokogoraca te naizmjence u tjednu trčao duljinu (nekoliko kilometara), a zatim eksplozivnost (sprint). Sprintao bih uzbrdo oko 70 metara u dvadesetak serija, imao sam u kvartu na izboru u jednu veoma strmu ulicu, te jednu koja se blago uspinjala. Moji treninzi na sljemenskim stazama ubrzo se nisu više sastojali od hoda jednoličnog ritma, već sam prema nagibu usporavao ili ubrzavao, dok bih veoma blage uzbrdice i ravnine trčao. Nije to baš ni praktično u gojzericama, ali uspon na vrh u ovom stilu ima svojih iznenađenja. Jedno od najvećih bilo je vrijeme – kada sam vidio na satu da sam se od Gračana uspeo do vrha za sat i 16 minuta, za mene je to bilo kao da sam osvojio svjetski rekord! Nakon nekoliko dana to vrijeme sam smanjio za sat i 14 minuta, da bih u vrhuncu svog trčkaranja uoči ekspedicije na Mont Blanc istrčao za 59 minuta. To je možda i moj maksimum, u svakom slučaju nešto što nikada nisam očekivao napraviti.

Liga Puntijarka

Liga Puntijarka

TRČANJE KAO PRIPREMA ZA EKPEDICIJE

Trčanje preporučam aktivnim planinarima koji vole duge ture, a pogotovo visokogorcima koji se spremaju na pohode u velike visine i gorja gdje je fizička kondicija neophodna. Meni osobno se svidjelo što u trčanju pomičem vlastite granice, povećavam dužine i naposljetku – uživam. Nikada ne gledam vrijeme dok trčim jer mi ono nije bitno. Naime, nisam trkač i ne sudjelujem na utrkama, to nije moja domena iako su me više puta zvali. Trčim zbog svog gušta i kondicije, a tempo biram ovisno o raspoloženju i motivaciji toga dana. Ponekad odjurim ciljanu turu kao vjetar, ponekad klipšem i moram se tjerati dok konstantno izmišljam razloge zašto da turu smanjim i čim prije se vratim doma. Kada radite trening na planini, onda on najčešće traje nekoliko sati, ovisno koliku turu ste si zadali i na koju planinu idete. Ako morate otputovati na izlet, to će vam uzeti cijeli dan. Ako nemate cijeli dan, trčanje je odlično jer vam neće oduzeti mnogo vremena. Za 45 minuta ili nešto više (sat, sati pol, dva) napravit ćete odličnu stvar za svoje tijelo i kondicijsku spremu, a mokra majica na vama dovoljno će vam reći o tome koliko ste bili efikasni. Svi ozbiljniji visokogorci i ekspedicionisti uvrstili su trčanje u svoj program priprema za odlazak u visoka gorja, pa se nemojte opravdavati floskulom „Ne moram ja ništa“ ili „Ja sam zaključio da meni to ne treba“.

DOBRODOŠLI U SVIJET PLANINSKOG TRČANJA!

Ako volite planine i volite trčati, onda se možete baviti trčanjem u planini bez obzira na to da li ćete solirati svoju zamišljenu turu ili ćete sudjelovati na organiziranim trkama i odmjeriti svoje brze noge s drugim trkačima. Čarobni svijet trekinga (trčanje s orijentacijskim izazovima) i traila (trčanje po zadanoj označenoj ruti) učas će vas privući jer ćete shvatiti da se ovdje na radi samo o trčanju. Tu su i putovanja, druženja, nova iskustva, te pomicanje vlastitih granica koje se ne sastoji samo od bržeg ili sporijeg koraka, već i trčanja na snijegu, vjetru, kiši i hladnoći. Nije ugodno, ali kad dođeš na cilj shvatiš vrijednost te muke. Pri plaćanju startnine dobivaš svoj natjecateljski broj, a na kraju utrke finišersku medalju, majicu ili neki slični suvenir. Neki su trail trčanje otkrili tek nakon 40-te i oduševili se! Postoje i utrke usred tjedna, famozna je bila „Gelender liga“ koja je startala srijedom u 4 ujutro na parkingu podno Medvednice, a završavala na ogradi vidikovca na samom vrhu. Do sedam ujutro svi su već bili dolje na parkingu i išli na posao. Mnogo je veličanstvenih utrka diljem svijeta, ali najpoznatija je „Ultra du Mont Blanc“ u francuskom Chamonixu, najplaninarskijem gradiću na svijetu koji se nalazi podno najvišeg vrha Alpa. Tisuće trkača iz cijelog svijeta okupe se ondje sa svojim obiteljima koje ih bodre, a navijačka ludnica u gradu dostiže vrhunac kada trkači iz bilo koje kategorije ulaze u cilj: djeca stvaraju zaglušujuću buku kravljim zvonima, svi navijaju za sve i atmosfera mnogima izmami suze na oči.

Ultra du Mont Blanc u Chamonixu

Ultra du Mont Blanc u Chamonixu

PROLAZNO VRIJEME – VAŽNO ILI NEVAŽNO?

Mnogi vole trčati jer im njihovo prolazno vrijeme na štoperici daje motivaciju i „pumpa“ ego, te podjaruje ambicije za veće dosege. Danas postoje spravice koja vam mjere puls, otkucaje srca, vrijeme trčanja i potrošene kalorije – čak vam i skiciraju istrčanu rutu na karti, pa to možete lijepo staviti u status na društvenim mrežama tako da svi vide kakav ste trening odradili. Oni drugi koji se vole osjećati slobodnije ne obaziru se previše na vrijeme. „Ne mjerim svoje vrijeme, nije mi važno – važno mi je da sam svjestan toga kako u treningu dajem sve od sebe!“ rekao je poznati Anton Krupicka, američki trail trkač. Njegov konkurent Scott Jurek je izdao i knjigu na temu „Jedi i trči“ u kojoj savjetuje koje namirnice konzumirati kako bi organizam bio spremniji na veće napore, a noge brže. Jedna poznanica mi se izjadala kako njeno prolazno vrijeme na jednoj sljemenskoj stazi nije ništa drugo doli razočaranje, a usporedila se sa svojom vršnjakinjom koja se dulje bavi sportom i puno češće trči. Treba znati da postoji kalendarska i biološka starost, ako uzmemo za usporedbu nekoliko ljudi istih godina npr. 36, to ne znači da svi mogu jednako brzo trčati sve i da svaki dan treniraju i trude se izvući maksimum. Nadalje, ako planinarite i trčanje vam je oblik treninga, morate znati da je minutaža na štoperici jedan vrlo važan broj, koliki god da je. Ako istrčite npr. Bikčevićevu stazu za 43 minute, to prije svega znači da ste sposobni stazu takve duljine i nagiba istrčati za 43 minute. U nekoj budućoj teškoj planinarskoj turi ili na ekspediciji ta brojka pomaže vam da točnije procijenite sebe i svoje sposobnosti: ako želite na neki vrh koji nije u opisu vaše ture, a bilo bi ga zgodno posjetiti, ili ako pada mrak ili se približava nevrijeme, ili ako jurite na vlak ukoliko ste na izlet otišli javnim prijevozom. U tim trenucima pokušajte procijeniti koliko vam vremena treba da savladate određenu duljinu i visinsku razliku. Uživajte!