Fitness na društvenim mrežama – utopija ili pravi motivator?

Fitness na društvenim mrežama – utopija ili pravi motivator?

Karmen Korda
Karmen Korda
3 min
prije 3 m

Vrijeme u kojem živimo u najmanju je ruku posebno i dosta teško usporedivo s bilo kojim drugim razdobljem u prošlosti. Napredak i ekspanzivan razvoj tehnologije potpuno je promijenio poimanje gotovo svakog segmenta naših života. To smo u većoj mjeri prihvatili i sami svoje živote prilagodili u većoj ili manjoj mjeri. Teško je uopće nabrojiti na koje je sve načine suvremena tehnologija implementirana u našu svakodnevicu, a činjenica je da teško možemo zamisliti funkcioniranje svijeta i velikog broja aktivnosti bez te tehnologije.

Jedan od posebno zanimljivih produkata razvoja tehnologije i društva svakako su društvene mreže. Unazad samo jednog desetljeća svjedoci smo nastanka tog novog, virtualnog svijeta koji se implementirao u naš „normalni“ svijet i donio procese s kojima se svakodnevno nosimo i čiji smo dio. Da previše ne duljim u samom uvodu, odmah ću prijeći na fenomen zvan Instagram.

Fitness influenceri

Zamišljen kao jedinstvena platforma za dijeljenje fotografija, Instagram je odavno prešao granice svoje primarne svrhe i postao vodeća aplikacija i zajednica, ali i jedan od najsnažnijih marketinških alata. Influenceri i influencer marketing, pojmovi koji donedavno nisu ni postojali, sada su imperativ gotovo svakog marketinškog plana i probijanja proizvoda, usluge ili trenda na tržište. Svi segmenti ljudskog djelovanja pronašli su svoje, veće ili manje, mjesto na Instagramu, a isto se dogodilo i s vježbanjem i tjelesnom aktivnošću. Fitness influenceri iskoristili su dobru priliku i izgradili si prava mala carstva samo na račun društvenih mreža, a pod krinkom motiviranja pratitelja na veću aktivnosti i pomaganja drugima u ostvarenju boljeg i zdravijeg života. Pogledamo li da se #fitness krije u gotovo pola milijuna objava na Instagramu, s #workout, #fitnessmotivation ili #fitlife koji također broje više desetaka milijuna korištenja, lako zaključujemo da je riječ o do sada neviđenoj pojavi.

Ipak, koliko god neki spomenuti influenceri vjeruju da objavljivanjem svojih isklesanih tijela uz prigodne motivirajuće poruke uistinu motiviraju i pomažu drugima u stvaranju boljeg i kvalitetnijeg života, pitanje je koliko takva vrsta „motiviranja“ ima smisla i koliko djeluje. Najbolji način razumijevanja motivacije i influencanja, odnosno utjecaja (ukoliko ne želimo koristiti uvriježenu tuđicu), jest da nas motivacija pokreće, a utjecanje nas usmjerava. Prema tome, influenceri koji koriste motivirajuće poruke ujedno bi trebali imati i motivirajući i usmjeravajući utjecaj. Ipak, koliko je to stvarno tako?

Pozitivan utjecaj ili opsjednutost?

Činjenica je da Instagram, u ovom slučaju kao predstavnik društvenih mreža, nosi neke dobre posljedice, koristi se za formiranje različitih zajednica, spaja ljude sličnih interesa i tako dalje. Ipak, ne smijemo zaboraviti kako je velika većina objava na Instagramu nerealna, odnosno prikazuje samo one savršene trenutke kakve želimo vidjeti i za koje želimo da budu viđeni. Fitness influenceri objavljuju pomno odabrane fotografije na kojima se točno ocrtava svaki mišić, na kojima izgledaju sretno i ispunjeno jer su upravo odradili trening te na kojima je prikazano savršeno nutritivno izbalansirano jelo za koje veći dio ljudi nema ni vremena ni novaca. Neke pratitelje će to momentalno motivirati, odnosno pokrenuti, ali pitanje je koliko će se dugo ta motivacija održati. Ubrzo će shvatiti kako nije baš jednostavno postići željene rezultate i kako je napredak prilično spor proces, a ujedno će misliti kako je problem u njima jer „kako taj i taj s Instagrama to uspijeva, a ja ne?“. Drugi će pak odustati na samom početku, odnosno neće niti pokušati započeti s nekom aktivnošću i/ili promjenom. Stav je to koji podrazumijeva negativističku nastrojenost prema „ružičastom“ i savršenom svijetu fitness influencera koji žive i izgledaju besprijekorno, pod izlikom da to nije realno i da je to nemoguće postići u surovom svijetu u kojem postoje brojne druge obveze. Jedan, vjerojatno manji, dio pratitelja će svoje influencere doživjeti kao prave vođe, pratiti i kopirati svaki njihov pokret te na kraju i uspjeti postići neki cilj kojeg taj influencer promiče, ali pitanje je koliko je takav pojedinac motiviran stvarnom željom za vođenjem kvalitetnijeg i zdravijeg života, a koliko njegova motiviranost i upornost leže u „opsjednutosti“ influencerom i određenim životnim stilom kojeg po što po to želi voditi.

Porast prikazivanja realnosti

Da ne ispadne da je sve nekako umjetno i loše, moram pohvaliti i sve zastupljenije objave različitih influencera kojima pokušavaju svojim pratiteljima približiti realnu sliku cijelog procesa vježbanja, transformacije tijela i vođenja aktivnog života. Tako možete naići na fotografije koje prikazuju osobu koja je bez šminke, crvena i cijela znojna od jako napornog treninga, osobu koja je taj dan naprosto naduta i ne ocrtava joj se cijeli six-pack kao inače, osobu koja ima noge prekrivene celulitom iako svakodnevno vježba i jede zdravo jer, jednostavno, to je tako. Takva je realnost. Ovakve objave i influenceri koji se trude unijeti što više realnosti u virtualni svijet vrjedniji su od bilo kakvih drugih „savršenih“ profila i objava. Trend prikazivanja realnosti u porastu je i sve nam je potrebniji, a posebno mladim generacijama čiji su uzori upravo osobe koje prate na društvenim mrežama. Ako ste nezadovoljni svojim napretkom jer vidite brojne sretne i zgodne ljude koji svakodnevno postižu svoje male ciljeve, samo se zapitajte koliko je to uistinu realno i jesu li vam oni stvarno relevantni?