Mogu li se planinarenjem uspješno skinuti kilogrami?

Mogu li se planinarenjem uspješno skinuti kilogrami?

U potazi za odgovarajućom rekreacijskom aktivnosti cilju povratka u formu i skidanja kilograma mnogi se odlučuju za planinarenje. No, mogu li se planinarenjem zaista efikasno skinuti kilogrami, te na koji točno način? Saznajte u ovom tekstu iz vlastitog iskustva autora koji (samo) kritički analizira planinarsku aktivnost u misiji skidanja kilograma!
Matej Perkov
Matej Perkov
5 min
prije 9 m

Što je planinarenje?

Planinarenje je hodanje po brdima, iliti nošenje ruksaka od točke A do točke B. Mnogo je definicija među kojima ima mnogo šaljivih, ali pravi prikaz planinarenja možemo riječima sročiti ovako:  planinarenje je rekreacijska aktivnost u kojoj svatko ponaosob može odabrati duljinu i težinu rute, te način obilaska planina onako kako mu najviše odgovara. Dakle, sami odlučite koliko će vam biti lako ili teško, tj. koliko ćete uživati, a koliko patiti!

Planinarenje i sagorijevanje kalorija

Planinarenje spadao u kardio (aerobnu) aktivnost kao oblik treninga u prirodi: konstantnim višesatnim kretanjem aktivira se lokomotorni sustav, te se potiče sagorijevanje kalorija. Riječ je o cikličkoj vježbi koja se najčešće izvodi dugotrajno u konstantnom ritmu, a slične aktivnosti su veslanje, trčanje, brzo hodanje ili vožnja biciklom. Koliko ćete točno kalorija sagorijeti na planinarskom izletu ponajviše ovisi o težini terena, broju i nagibu uzbrdica, intenzitetu hodanja, te duljini rute. U višednevnim izletima vrlo je bitan element težina ruksaka koji dodatno opterećuje vaše tijelo i samim time ga potiče da potroši više kalorija pri kretanju. Ukoliko želimo smršaviti, to jednostavno znači da moramo trošiti više kalorija nego li ih ubacujemo u sebe u obliku razne hrane i pića. Također, treba imati na umu da stvari koje uobičajeno debljaju, u planinarstvu su itekako korisne: tjestenina kao ugljikohidrat daje izdržljivost, čokolada (šećer) snagu, a meso je poželjan oblik unosa proteina.

Planinarenje kao povremena aktivnost ili oblik aktivnog stila života?

Životne obveze koje uključuju posao, obitelj, društvo i druge hobije često nam ne dopuštaju da baš svakog vikenda idemo na planinarske izlete, pogotovo dvodnevne. Također, i svoje produljene vikend i godišnje odmore moramo podijeliti između svojih preferencija, te težnji ljudi koji nas okružuju. Bilo kakvo kretanje definitivno je bolje od nikakvog, ali ukoliko ćemo odlaziti na planinarenje dva puta mjesečno ili rijeđe, onda se ne smijemo voditi aluzijama da ćemo tako skinuti kilograme i dovesti tijelo u formu – tim više ako nemamo vremena za planinarenje preko radnog tjedna. Mnogi aktivni planinari bave se i drugim rekreacijskim aktivnostima: bicikliranjem, trčanjem, plivanjem, fitnessom… Svoje slobodno popodne ili vikende kada ne mogu biti u planini ljudi ispunjavaju nekim drugim rekreacijskim aktivnostima i to je odlično – osim što smo na taj način konstantno aktivni, upoznajemo druge ljude i obogaćujemo slobodno vrijeme raznolikošću.

Samozavaravanje?

U želji da naprave nešto dobro za sebe i svoje tijelo, ljudi se upisuju u planinarska društva s namjerom da ozbiljnije objave rat kilogramima i započnu dugotrajnu, tešku borbu. No, ta priča najčešće počinje i završava upisom u planinarsko društvo: ljudi se vrate kući s planinarskom iskaznicom, ponosno svima pričaju kako su postali planinari, eventualno odu na jedan ili dva izleta, a zatim pronalaze milijun isprika zašto da vikendom ne odu na izlet: ili nećak ima krstitke, ili tetka ima rođendan, ili frend ima momačku… Oni koji ostaju dugoročno u planinarskom društvu opet se dovode do situacija da odu eventualno na jedan lagani izlet mjesečno, a vrijeme između tih izleta provode uživajući u nezdravoj hrani i sjedilačkom životnom stilu.  Svatko tko odabere planinarenje kao rekreacijski stil (ili zapravo bilo što drugo) u kojem se nastoji ispuniti, mora znati da ovakav način samozavaravanja ne vodi nikamo.

Da bi planinanje bilo uživanje…

Skidanje kilograma nije samo muka i znoj. Moramo zaista voljeti rekreacijski sport kojim se bavimo i on nas mora usrećivati i ispunjavati. Nikada nakon planinarske ture ne smijemo isključivo brojati potrošene kalorije i kapi znoja, već lijepe trenutke koje smo u planini proveli. Međutim, da bi planinarenje bio uživanje, a ne mučenje, bilo bi dobro prigrliti aktivni stil života koji će nam pomoći da vikende dočekamo kondicijski spremni, te bez prevelikog napora odradimo ture koje traju 7, 8 ili više sati hoda. Bilo bi dobro tijekom tjedna ubaciti duge šetnje, lagani jogging, te vožnju biciklom, čak se upisati u lokalnu teretanu. Planinarski izleti težih kategorija koji zasta potiču potrošnju kalorija i sagorijevanje kilograma od nas iziskuju stanovitu fizičku i psihičku sremnost, a ona se dobiva kontinuiranim vježbanjem.  Jedan prijatelj koji je planinarski vodič kaže „Vježbamo i treniramo kako bi planinarenje bilo uživanje, a ne mučenje!“. Nažalost, zbog učestalog ponavljanja jednog dijela ljudi unutar planinarstva kako planinarenje nikako nije sport, mnogi smatraju kako je riječ o bezazlenoj fizičkoj aktivnosti za koju ne treba nikakva fizička priprema. S druge strane, upravo zbog toga u svijetu planinarstva postoji velik broj intervencija groske službe spašavanje, te nebrojene sitacije u kojima su pojedinci svojom lošom kondicijom cijeloj grupi upropastili izlet, te vodiču zakomplicirali situaciju. Kada ulazite u autobus na izlet kojeg organizira planinarsko društvo, imajte na umu da je taj bus pun ljudi koji su izlet platili, te odvojili svoje slobodno vrijeme i nije u redu da im se izlet uništi zbog postulata poput „u planini se tempo prilagođava najsporijem“ ili „uvijek treba pomoći slabijem“. Jedno je altruizam, a drugo je zlorabljivanje planinarske etike. Činjenica je da je riječ o zahtjevnoj rekreacijskoj aktivnosti koja od svakog iziskuje odgovorno ponašanje. U bilo kojem sportu možete bilo kada prekinuti igru i izaći s terena, no u planini je jako nezgodno ako zapnete usred divljine.

Prehrana u planini – poznajem li svoje tijelo?

Mnogi koji su krenuli  u planine požalili su se nakon par mjeseci kako ne samo da nisu izgubili kilograme, već su se dodatno udebljali. Najčešće je riječ  o onima koji su odabrali „liniju kraćeg otpora“, te se uputili na lagane izlete koji su prožeti kojekakvim pečenkama, degustacijama, kotlićima i kolačima. U planini nema mjesta za stroge dijete jer naše tijelo treba odgovarajuće gorivo za proizvodnju energije koja će nam pomoći da savladamo izazove na planinarskom izletu. Nije loše pojesti kolač, popiti pivo ili pojesti dvije šnite bijelog kruha više. No, ukoliko pretjeramo, onda definitivno nećemo smršaviti. Također naše tijelo u planini pod velikim naporima funkcionira drugačije negoli u svakodnevnom okruženju: potrebno je nekoliko mjeseci, pa i godina bavljenja planinarenjem kako bismo naučili koja nam hrana u planini najviše odgovara i koliko kalorija treba unositi kako bi podnijeli adekvatne napore, a istovremeno i izgubili kilograme. Različiti nutricionisti savjetovat će vam baš svašta, no sve se može sažeti u ono klasično: jedite raznoliko, umjereno i uživajte u hrani, nemojte na silu jesto nešto što vam ne odgovara zato jer je netko rekao da je to dobro i da će vam koristiti. U suvremenom planinarstvu sve više pripadnika mlađe generacije pribjegava upotrebi  dodataka prehrani koji su inače specifični za fitness industriju ili profesionalne sportaše: proteini u prahu, kapsule L karnitina koji brže pretvara mast u energiju, kojekakvi izotonični napitci i „shake-ovi“,  energetski gelovi i popularne proteinske energetske pločice… Na vama je da odaberete!

Planinarenje je odličan početak!

Upravo planinarenje kao prvi izbor rekreacijske aktivnosti odveo je ljude koji se bore s kilogramima u neke nove životne vode gdje su pronašli osobnu sreću i usput uspješno riješili misiju mršavljenja. Planinarstvo je hobi koji je prepun izazova, tako da su mnogi „zaglavili“ u visokogorstvu, ekspedicionizmu, trail trčanju, ili čak „svaštarenjem“ jer se bave svim pomalo. Aktivni stil života postao je filozofija, a ne samo rekreacija i mršavljenje, zato uvijek stavite na prvo mjesto sebe i aktivnost koja vas usrećuje, a kilogrami će se izgubiti negdje usput!