ŠTO SU PROTEINI I ZAŠTO IH UZIMATI?

ŠTO SU PROTEINI I ZAŠTO IH UZIMATI?

Mnogi rekreativci ne koriste dodatke prehrani jer su uvjereni da to čine samo profesionalni sportaši, no sve je veći trend potražnje za suplementima u sportskoj prehrani kako bi zadovoljili potrebe svog tijela i ostvarili što veći performans u sportu kojim se bavimo. Proteini su vrlo važni u našoj prehrani i unosimo ih u tijelo kroz razne namirnice, ali sportaši nužno koriste i whey protein koji pomaže izgradji mišića!
Andrea Šalinović
Andrea Šalinović
3 min
prije 1 m

Važnost proteina u prehrani i prisutnost u namirnicama

Proteini su velike biomlekule građene od aminokiselina koji sudjeluju u osnovnim životnim procesima, pružanju potpore i realizaciji specifičnih reakcija. Hrana bogata proteinima pomaže očuvanju zdravlja, i normalnoj izgradnji tkiva, posebice mišića. Proteini također izgrađuju stanične membrane koje također reguliraju prolaz vode i minerala kroz same stanice. Postoji 20 vrsta aminokiselina, a 11 naše tijelo ne može proizvesti i zato ih je potrebno unositi hranom. Esencijalne aminokiseline su prijeko potrebne kako bi organizam mogao graditi proteine i zato je važno znati koja je hrana najbogatija proteinima. Svaki sportaš i ozbiljniji rekreativac ima nekakav plan prehrane, a posebno mjesto u njemu nalaze upravo namirnice bogate proteinima. To su prije svega meso, jaja i razni mliječni proizvodi. Proteini postoje i u namirnicama biljnog podrijetla, no u manjoj mjeri. Ponajviše ih ima u bademima, orasima, kikirikiju, soji i grahu.

Proteini u prahu

Pri informiranju o kupnji proteina najčeššće ćete naići na izraz „whey“, a to je engleska riječ koja se odnosi na sirutku  – nusproizvod koji ostaje nakon obiranja mlijeka. Proteini sirutke sadrže sve esencijalne aminokiseline koriste se kao dodatak prehrani, a posebice pri izgradnji mišićne mase. Sama sirutka ponajviše se sastoji od vode, te laktoze, kalcija, kalija i mliječne kiseline, te raznih drugih minerala u manjoj mjeri. Proteini sirutke su dobro topljivi u tekućina, stoga se najčešće uzimaju uz vodu ili mlijeko. Kada se sirutka kondenzira u intenzivnim procesima čišćenja, dobiva se sve veći stpanj kvalitetnog proteina. Proteini u prahu su proizvod široke potrošnje koji se može nabaviti gotovo svugdje, a sastavni je dio asortimana specijaliziranih fitness trgovina koje nude asortiman suplemenata prehrani.

Važnost proteina za sportaše

Najveći učinak whey proteina primjećuju osobe koje redovito rade na svome tijelu, a kod pretilih osoba poteini su dokazano potakli metabolizam i ubrali trošenje masti. Ako se želi učinkovito izgraditi mišićna masa i dugoročno povećati tjelesna kondicija, protein sirutke je optimalan dodatak prehrani. Cilj je rast mišića, a da se pritom smanje faze regeneracije istreniranih mišića. Također su korisni i za one koji se ne bave intenzivnim treninzima, pogotovo teškim utezima. Svatko tko želi jesti više proteina može koristiti proteine sirutke kako bi obogatio svoj prehrambeni unos. Izgradnja mišićne mase zahtijeva povećani  unos kalorija. Stoga se proteini savjetuju kao dodatak prehrani i osobama koje imaju problema s dobivanjem kilograma, te uspostavljanjem uravnotežene energije tokom treninga. S obzirom da se danas mnogi ljudi, bave sportom s ciljem oblikovanja tijela i poboljšanja fizičkog izgleda, proteini su u tom slučaju vrlo korisni kao element koji povećava potrošnju masnoća i zateže tijelo.

Kako se proteini konzumiraju?

Pri kupnji proteina možete upitati prodavača za savjet, te preporučamo kupnju i trgovinama sportske opreme ili dodataka prehrani jer ondje možete biti sigurno da su prodavači stručni i dobro informirani. Ukoliko se redovito i često bavite sportom, preporuča se uzeti veće količine jer će vas to cjenovno izaći nekako najprihvatljivije (1 kg oko 200 kn, ovisi o brendu). Proteini u prahu uzimaju se uz vodu ili mlijeko, no treba ih dobro promiješati kako bi se prah adekvatno rastopio. Mnogi ljudi ne vole okus mlijeka (možete si misliti koliko im je onda privlačna sirutka), stoga su proizvođači dodali aditive i zaslađivače koji će vam olakšati konzumaciju u vidu raznih privlačnih okusa (čokolada, vanilija, banana…). Neki su toliko ukusni da će vam dodatna motivacija za odrađivanje treninga biti vaš ukusni napitak koji vas čeka kada završite!

Zašto biste kao rekreativci treali uzimati proteine?

Konzumacija proteina kao dodatka prehrana najčešće se percipira kao nešto što je rezervirano za profesionalne sportaše, a posebice body buildere i ljude koji posjećuju isključivo teretane. No, svi ljubitelji sporta i aktivnog života imaju isti problem: zvuči kontradiktorno i čudno, ali mišići se tijekom fizičke aktivnosti troše i oštećuju. Upravo zato su nam proteini potrebni, kako bi se mišićna masa regenerirala i obnovila u što kraćem roku i kako bi se omogućio njihov daljnji rast. Upravo proteini sirutke u ovom procesu daju najbolje rezultate jer se najbrže apsorbiraju. Naime, za regeneraciju i rast mišića potrebna je adekvatna količina proteina koji se unose u organizam.