3 stvari na koje treba pripaziti kada trenirate za vrijeme velikih vrućina

3 stvari na koje treba pripaziti kada trenirate za vrijeme velikih vrućina

Karmen Korda
Karmen Korda
2 min
prije 1 m

Ljeto je za većinu nas specifično godišnje doba obilježeno odmorom, uživanjem i nešto drugačijom rutinom od one cjelogodišnje. Kad temperature dosegnu određenu razinu, glavna motivacija nam je što efikasnije se rashladiti, bilo da smo na moru ili negdje duboko na kontinentu. Tako često uslijed visokih temperatura izgubimo želju za vježbanjem ili nam se čini da naprosto nemamo snage po takvoj vrućini išta raditi, a kamoli trenirati.

To je u potpunosti razumljivo i pri ekstremnim temperaturama uistinu treba slušati vlastito tijelo (ali i preporuke liječnika i ostalih stručnjaka), pripaziti na sebe i ostati u nekom ugodnom prostoru ne izlažući se riziku od toplinskog udara.

Efikasnost ljetnih treninga

Ipak, ako ne govorimo baš o ekstremno visokim temperaturama, vrućina nije razlog preskakanja treninga i uz određene mjere kojih se trebamo pridržavati, treninzi ljeti mogu biti itekako efikasni i korisni, a da pri tom ne dovodimo vlastito tijelo u opasnost.

Prije nego se posvetimo ključnim savjetima za vježbanje pri visokim temperaturama, važno je razumjeti fiziologiju ljudskog tijela, odnosno što se točno događa u tijelu kada je aktivno i kad mu je vruće.

Opterećenje kardiovaskularnog sustava

Tjelesna temperatura se za vrijeme treninga svakako povećava, a razlog tome je opterećenje kardiovaskularnog sustava. Tijelo vježbača za to vrijeme ima dvije potrebe – gubitak „viška“ topline koji se u njemu stvara te potrebu za opskrbom mišića kako bi se tijelo nastavilo kretati, odnosno obavljati određeni rad. Da bi se tijelo vratilo u stanje homeostaze i riješilo se viška topline, krvožilni sustav ima zadatak preusmjeriti krv prema koži da tako hladi tijelo.

S druge strane, da bi vježbač ostao aktivan, potrebna je određena količina krvi i u mišićima. Kako imamo ograničene količine krvi, odnosno volumena krvi, naprosto nije moguće istovremeno osigurati dovoljnu količinu krvi u muskulatorni sustav i za hlađenje tijela. U slučaju tjelesne aktivnosti, ako vježbač unatoč potrebi za rješavanjem viška tjelesne temperature i dalje ima želju nastaviti trenirati, zahtjevi mišića su prioritet pred zahtjevima tijela za hlađenjem i stoga se neće osigurati dovoljna količina krvi potrebna za prirodno hlađenje tijela.

Obzirom na navedeno, moramo se sami pobrinuti da bi svom tijelu omogućili zdrav i ugodan trening pri visokim temperaturama. Zato je važno pridržavati se ovih uputa:

1. Ostanite hidratizirani

Hidratacija je ključna u svakom treningu, a za vrijeme vrućina pogotovo. Bitno je piti puno tekućine općenito, a kada želite trenirati pri visokim temperaturama pobrinite se da unesete dovoljno tekućine prije, za vrijeme i nakon treninga.

2. Razmislite o vremenu treninga

Isto kao i kod odlaska na more i kod sunčanja, ne preporučuje se treniranje za vrijeme velikih vrućina u razdoblju od 11 do 17 sati. Svoje treninge zato pomno planirajte i svakako ih odradite ili što ranije ujutro ili što kasnije navečer kako ne biste bili izloženi najvišim temperaturama čak ni pri samom dolasku i odlasku na/s treninga.

3. Birajte prirodni hlad

Iako teretane znaju biti ugodno rashlađene, ponekad je razlika unutarnje i vanjske temperature naprosto prevelika te to izaziva dodatni šok za organizam. U tom slučaju je bolje izabrati prirodan hlad, odnosno park ili šumu gdje je temperatura niža od one u centru gradova te je zbog svježine zraka i manje isparavanja u takvom okruženju puno ugodnije vježbati.

Neka vas visoke temperature ne spriječe u obavljanju vaših omiljenih aktivnosti! Pratite upozorenja stručnjaka o toplinskim valovima i pridržavajte se ovih jednostavnih uputa i nećete imati razloga za brigu!