Europski gradovi u kojima je bicikl stil života

Europski gradovi u kojima je bicikl stil života

U njima je bicikl više od povremenog prijevoznog sredstva.
Zoran Stupar
Zoran Stupar
2 min
prije 4 t

Ovi su gradovi raj za bicikliste; promet je prilagođen njima, infrastruktura je sjajna, bicikl se vozi kad god je to moguće. Odabrali smo njih pet koji se najčešće pojavljuju na raznim ljestvicama ‘bike-friendly’ gradova.

Kopenhagen. Grad napravljen po mjeri biciklista gotovo se uvijek nalazi na vrhu ljestvica gradova u koje su biciklisti dobrodošli i gdje je bicikl način života. Trećina stanovnika glavnog grada Danske na posao putuje biciklom, često pedalirajući u odijelima, haljinama, visokim petama. U gradu je više od 450 kilometara biciklističkih staza. ‘U Kopenhagenu vozimo bicikl po suncu, kiši i snijegu. Bicikliramo na posao, u školu, vozimo djecu u vrtić, u šoping i na društvena okupljanja’, stoji na stranici Visit Copenhagen.

 

Amsterdam.  ‘Stanovnik Amsterdama u prosjeku posjeduje dva bicikla, tako da se s pravom može reći da je bicikl osnovno prijevozno sredstvo’, kaže nam Zrinka Andrilović koja u glavnom nizozemskom gradu živi već dvije godine. ‘Biciklisti u prometu imaju prednost gotovo pred svima, infrastruktura je jako dobro prilagođena biciklističkom prometu i zbilja je najjednostavnije i najbrže kretati se gradom na biciklu. Sama vožnja gradom je za one koji prvi put dođu pola sreća, pola vještina, dok su Nizozemci toliko srasli s biciklima da se u vožnji bez problema tipka po mobitelu, jede, pridržava teret, ponekad sve to istovremeno, a nerijetko se gura i još jedan bicikl. Parkirnih mjesta za bicikle ima nevjerojatno puno, pogotovo na frekventnim mjestima (glavni kolodvor i sl.), no svejedno je traženje parkinga slično onome autom u centru Zagreba’, pojašnjava Zrinka.

 

Malmö. U gradu se vodila kampanja ‘Bez smiješnih putovanja automobilom’ koja je očito polučila rezultate. Prije dvije godine počela je izgradnja ‘biciklističke zgrada’ (Cykelhuset OhBoy) koja će u potpunosti biti prilagođena biciklima i njihovim vlasnicima. Liftovi su dovoljno veliki, bit će mjesta na kojima će se bicikli moći popravljati, stanari će moći posuditi velike bicikle za prijevoz tereta… Čak i vrata svih stanova su šira da se bicikl neometano može uvesti u stan. Svi stanovi već su iznajmljeni, a prvi stanovnici već su se uselili.

 

Utrecht. U ovom nizozemskom gradu svakog dana biciklira oko 100.000 ljudi. Gotovo polovica putovanja kraćih od 7,5 kilometara je na biciklu. Trenutno je u izgradnji najveće parkiralište za bicikle na svijetu. ‘Želimo biti najprijateljskiji grad za bicikle na svijetu’, stoji na službenim stranicama grada.

 

Strasbourg. Glavni biciklistički grad Francuske s planiranjem infrastrukture za vožnju na dva kotača počeo je prije četiri desetljeća, da bi danas otprilike svaki jedanaesti stanovnik vozio bicikl. U gradu je oko 560 kilometara biciklističkih staza. Razvijen je i sustav dijeljenja Velhop, u kojem se iznajmiti može oko 4400 bicikala. Procjenjuje se da je u gradu oko 310.000 bicikala.