Je li plivanje najzdraviji sport kojim se možete baviti?

Je li plivanje najzdraviji sport kojim se možete baviti?

Odgovor na to pitanje je težak, možda i nepotreban.
Zoran Stupar
Zoran Stupar
2 min
prije 1 m

Plivanje je jedna od najstarijih ljudskih aktivnosti. U najopćenitijem smislu znači kretanje kroz vodu, koje uključuje održavanje na površini i kretanje u željenom smjeru. Plivanje je danas omiljena rekreacijska aktivnost te natjecateljski sport. U Hrvatskoj je svake godine više bazena u kojima se može plivati, a mnogi u ovoj aktivnosti uživaju u morima, jezerima i rijekama, ponajviše za toplijeg vremena.

Plivanje mnogi nazivaju i najzdravijim sportom pa se često preporučuje i kao dio medicinske terapije. I to ne bez razloga.

Plivanje je za sve

‘Dobrobiti plivanja su brojne, značajne i neosporne. Plivanje može biti korisno ljudima svih godina i sposobnosti: od vrlo mladih do vrlo starih, vrlo sporih do vrlo brzih, onih s ozljedama i degenerativnim stanjima, trudnicama, početnicima i ozbiljnim sportašima, ljubiteljima fitnessa. Plivanje pozitivno utječe na mnoge aspekte života, uključujući fizičke, mentalne i emocionalnu dobrobit. Nije ni čudo da liječnici, fizikalni terapeuti, psiholozi vježbanja i fitness treneri hvale plivanje kao jedan od najboljih načina da se ostane u formi’, piše u svojoj knjizi Total Swimming višestruka olimpijska pobjednica, bivša američka plivačica Janet Evans.

Plivanje je, kaže Evans, cjelokupni fitness paket jer svi mišići u tijelu rade na razne načine, svakim zamahom ruku.

Jačaju mišići, jezgra tijela, kardiovaskularni sustav…

‘Kad se zamasi rade ispravno, mišići se produžuju i povećava im se fleksibilnost. Značajna ponavljanja zamaha poboljšavaju izdržljivost mišića, a kako voda stvara otpor tijelu veći nego zrak, mišići se jačaju i oblikuju. Plivanje jača i snagu jezgre tijela, što je važno za cjelokupno zdravlje i stabilnost u svakodnevnom životu. Kukovi, leđa, mišići abdomena su od ključne važnosti za učinkovito i uspješno plivanje. Plivanje jača ove jezgrene mišiće bolje od bilo kojeg videa o jačanju trbušnjaka ili ‘gadgeta’ koji se reklamiraju na televiziji. I na kraju, pravilno osmišljen trening plivanja pruža nevjerojatno unapređenje kardiovaskularnog sustava. Način disanja kad plivate – kad je dah ograničen u volumenu i učestalosti – jača kapacitet pluća i konzistentno udisanje kisika. I aerobne i anaerobne dobrobiti se mogu dobiti u istoj vježbi’, navodi Evans.

Američka olimpijka hvali i dobrobiti plivanja za duh i um.

Jačanje samopouzdanja, smirivanje, euforija i ‘rastanak’ od mobitela

‘Metodično ponavljanje u plivanju u kombinaciji s time što nema snažan mehanički utjecaj na tijelo stvara utješan, opuštajući oblik vježbanja. Dobro plivanje može očistiti um nakon teškog dana na poslu, smiriti duh osjećajem tišine kako bi dao mozgu priliku da se prikrade problemima s kreativnim rješenjima i daje vam vremena da dohvatite neuhvatljive ideje. Plivanje je sjajan način da budete sami u svijetu koji povećano zahtijeva da budemo na raspolaganju svima i svakome 24 sata dnevno. Nošenje mobitela ili pagera je neizbježno na zemlji – i došlo je do toga da se to očekuje – ali ne možete plivati s njima zakačenima na prsa kao da vam mjere otkucaje srca. Dodatno, plivanje dulje od oko 20 minuta signalizira tijelu da ispusti endorfine koji ubijaju bol i izazivaju euforiju i pomažu gorljiv osjećaj dobrobiti. Redoviti treninzi plivanja pomažu i na emocionalnom nivou. Disciplina potrebna da se posvetite plivanju i gurate sebe kroz teške vježbe poboljšava samopoštovanje, usađuje vam samopouzdanje da se drugi izazovi i prepreke mogu savladati i inspirira predanost da se brinete za sebe u svim aspektima života. Sve ovo kulminira time da se jako dobro osjećate u svojoj koži, izvana i iznutra’, piše Evans.

Je li plivanje najzdravija aktivnost kojom se čovjek može baviti? Odgovor na to pitanje je težak, možda i nepotreban. Umjesto da o tome razmišljate, uputite se na najbliže plivalište, ostavite mobitel negdje daleko od sebe, uđite u vodu i – zamahnite…