Uz mindfulness vrijeme u prirodi provedite još kvalitetnije!

Uz mindfulness vrijeme u prirodi provedite još kvalitetnije!

Karmen Korda
Karmen Korda
3 min
prije 8 m

O mindfulnessu ste možda već nešto i čitali, možda vam je netko nekada spomenuo neku tehniku mindfulnessa, a možda je ovo baš prvi put da za njega čujete. Za početak, nije riječ o specifičnoj meditacijskoj tehnici, religiji, vježbanju ili bilo čemu što nam padne na pamet kada nam netko spomene istočnjačku praksu. Mindfulness je, najjednostavnije rečeno, tehnika „punog“ življenja u čijoj se pozadini krije čitava filozofija, ali u biti se uvijek sve svede na jedno – svjesno življenje, točno svjesno bivanje u sadašnjem trenutku.

Što znači „svjesno bivanje“?

Ako živimo, odnosno bivamo, radimo, sudjelujemo u svakodnevnim aktivnostima, onda smo valjda i svjesni? Zar nismo? Prisjetite se koliko ste puta pogledali na sat i nakon par sekundi shvatili da niste uopće vidjeli koliko je sati. Prisjetite se koliko ste puta prošli pokraj nekog objekta na putu do posla, a da ga niste ni primijetili. Koliko ste puta šetali, a da niste obratili pozornost na prirodu oko vas? Niste primijetili da je stiglo proljeće u vaš omiljeni park?

Mindfulness se, pojednostavljeno, usredotočuje upravo na našu svjesnost. Poanta bivanja „mindful“ jest biti svjestan sebe, svoje okoline, svojih osjećaja i reakcija. Sve se vrti oko vraćanja na vlastita osjetila, na bivanje u kontaktu sa samim sobom, drugim ljudima i okolinom u sadašnjem trenutku.

Jedna definicija mindfulnessa glasi kako biti mindful znači znati što se događa, kada se događa i to bez ikakvih pretpostavki. To znači da, kad smo mindful, promatramo sebe i svoju okolinu u sadašnjem trenutku, percipiramo je onakvom kakva ona stvarno sada jest i o svemu tome ne radimo nikakve pretpostavke i nemamo nikakve preferencije.

Kako „biti mindful“ tijekom šetnje ili vježbanja?

Kao što je već rečeno, velik dio našeg ponašanja događa se nesvjesno ili polusvjesno. Često reagiramo refleksno, po naučenom ili urođenom obrascu, što zna biti i neprimjereno situaciji. Isto tako, često smo „zarobljeni“ u vlastitim mislima i ne obraćamo nikakvu pozornost na ono što se događa oko nas, pa čak ni na vlastite emocije koje proživljavamo u trenutku.

Mnogi ljudi vole vježbati da se maknu iz problema svakodnevice, ali često i dok vježbaju misle o nečem drugom. Tako zna doći i do ozljeda. Ako, primjerice, trčite po nasipu i zamišljeni ste, vrlo se lako može dogoditi da se spotaknete i ozlijedite ako niste uočili kamen ili rupu. Trčite li ili vježbate u mindful stanju to se teško može dogoditi. Ako ste usredotočeni na sadašnji trenutak i svjesni vlastitog tijela te je vaš um povezan s vašim pokretom, cijeli taj trening će biti neusporedivo kvalitetniji. Bolje ćete „čuti“ vlastito tijelo koje vam konstantno poručuje može li više, je li mu ugodan određeni podražaj ili vas moli da nešto promijenite.

Slično je i kod provođenja vremena u prirodi, bilo da ste u šetnji, idete na posao ili sjedite na klupi. U svakom je slučaju dobro duboko udahnuti nekoliko puta i upiti podražaje kojih je okolina itekako bogata. Obratite pozornost, doslovno! Uočit ćete prekrasne prizore i sitne promjene koje se svakodnevno događaju. Primijetit ćete kako je iz dana u dan list sve zeleniji, a cvijet sve veći. Primijetit ćete u kojem se smjeru njišu krošnje i koliko nasmiješenih ljudi oko vas ima. Primijetit ćete kako se vaše tijelo osjeća u tom trenutku i koje promjene se na njemu događaju kad ste u prirodi.

Sve ovo važno je samo promatrati! Dakle, bez prosuđivanja. Taj dio je najteži kod usvajanja mindfulness tehnike. Programirani smo tako da ipak prosuđujemo, da stvari svrstavamo u kategorije i da sve procjenjujemo, makar samo na razini „sviđa mi se“ i „ne sviđa mi se“. Pokušajte naprosto biti u trenutku i detektirati što se događa u vama i oko vas.

Mindfulness je puno kompleksniji od opisanog, ali bit je jasna. Posebno je dobro koristiti mindfulness tehniku, odnosno samo biti usredotočeno svjestan (jer se mindfulness može najjednostavnije definirati upravo kao usredotočena svjesnost), za vrijeme boravka u prirodi i u aktivnosti. Osim što ćete bolje i kvalitetnije doživjeti cijelu situaciju, još ćete i imati kvalitetniji pokret i vaše tijelo ćete uskladiti s prirodom. A i proljeće je najbolje doba godine za biti u trenutku i svjesno proživljavati iskustva. Pokušajte, nije toliko teško!