Detaljan vodič kroz stilove joge

Detaljan vodič kroz stilove joge

Vedrana Sunko
Vedrana Sunko
4 min
prije 3 t

Ukoliko još uvijek niste zaplivali naizgled mirnim vodama joge, možda će vas iznenaditi koliko je šarena i raznolika ponuda joga stilova. Probajte ih sve, jer loša joga naprosto ne postoji, a sve vode do istog cilja. Neka vam vodiči budu vaš karakter i fizička sprema tijela. Budite otvoreni, intuitivni i znatiželji, igrajte se i eksperimentirajte jer u jogi se svaki pokušaj računa. Osnovna podjela je između statičnih i dinamičnih stilova joge. Ukoliko ste sportski tip i krasi vas nemiran um vrlo lako bi vam se moglo dogoditi da se zaljubite u neki od dinamičnih stilova joge i zaboravite na sve ostale oblike rekreacije i tjelovježbe. Za one nešto starije ili mirnije, koji se žele samo dobro istegnuti tu su pak statični stilovi. Broj stilova joge raste iz dana u dan, a u nastavku slijedi pregled onih na koje najčešće možete naići.

Statične joge:

Hatha joga

Karakterizira je duže ostajanje u položajima (asanama), nego što je to slučaj u dinamičnim vrstama joge. Prikladna je za sve tipove vježbača. Osnažuje tijelo i istovremeno ga čini gipkim. Idealna je za relaksaciju nakon napornog dana i osobe koji vole vježbati sporo ili zbog fizičkih ograničenja nisu u stanju drugačije.

Iyengar joga

Sistem joge kojeg je razvio B. K. S. Iyengar. Naglasak stavlja na detalje, preciznost i poravnanje u izvođenju asana te kontrolu daha. Ova vrsta joge daje snagu, mobilnost, stabilnost i posebno je dobra za vježbače koji imaju ozljede. Na satu Iyengar joge koriste se različita pomagala kao što su užad, remenčići, ciglice, stolice i slično.

Restorativna joga

Regenerativni antistres program namijenjen svima. Usmjerena je na opuštanje i pasivno istezanje. Specifična je po tome što se temelji na opuštanju i prepuštanju poziciji do granice ugode i još malo preko nje. Na satu restorativne joge tijelo se dubinski opušta, što stvara osjećaj potpune relaksiranosti i mira.

Yin joga

Yin joga je nježan, meditativan i revitalizirajući stil joge nastao pod utjecajem taoističke filozofije, budističkih tehnika meditacije i klasične hatha joge, a specifična je po tome što se u položaj ulazi opušteno i ostaje u trajanju od dvije do pet minuta. Svjesnim opuštanjem mišića djeluje se na vezivna tkiva i poboljšava fleksibilnost zglobova koji s godinama postaju sve krući.

Parinama joga

Još jedan od oblika hatha joge, vrlo sličan Iyengar jogi. Na satu se koriste različita pomagala, kako bi se lakše i preciznije ušlo u ponekad zahtjevne pozicije te omogućilo ispravan i siguran položaj u asanama. Ova vrsta joge omogućuje početnicima slobodno eksperimentiranje bez straha od povreda, a napredni vježbačima priprema tijelo za ulazak u  zahtjevnije položaje.

Hot joga

Pripremite se na intenzivan trening snage, izdržljivosti, fleksibilnosti i ravnoteže koji traje 75 minuta i vježba se u zagrijanoj prostoriji na temperaturu od 37 stupnjeva Celzijusa i 50 posto vlažnosti zraka. Na satu hot joge se vježba hatha joga. Iako ovaj stil samo po sebi nije zahtjevan, prakticiran u ovakvim uvjetima itekako je izazovan.

Kundalini joga

Kundalini je naziv za energiju koja spava na području oko trtice, a prakticiranjem svake vrste joge ta energija se budi, stoga je na određeni način svaka joga i kundalini joga. No ukoliko odete na sat koji je naznačen kao Kundalini joga u pitanju je vježbanje većinom usmjereno energiziranju tijela kroz dah i različite položaje. Za razliku od dinamičnih vrsta joge nije u toj mjeri fokusirana na izvođenje asana i fizičke aspekte. Vježbe većinom rade  na razgibavanje kralježnice, kako bi se omogućilo nesmetano kolanje energije kroz tijelo. Svaki sat Kundalini joge je precizno isplaniran, a sadrži proces usklađivanja energija, vježbe zagrijavanja, kriye i ciljane meditacije.

Dinamične joge:

Ashtanga joga

Kombinacijom disanja i asana zagrijava tijelo, čime se, osim uobičajenih dobrobiti vježbanja joge, značajno ubrzava metabolizam i čiste toksini iz tijela. Iako se čini fizički zahtjevna, Ashtanga joga je idealna i za početnike. Na svakom satu se prakticira isti redoslijed položaja, a kako vježbač napreduje dodaje slijedu nove. Uz dah i asane fokus se stavlja na „ drishti“, točku u koju se usmjerava pogled, čime se dodatno jača fokus vježbača. Uz vođeni sat, naznačen kao Led Ashtanga, može  se vježbati i Mysore Ashtanga. Bez vođenja, no uz prisutnost učitelja na Mysore satu svatko vježba u svom ritmu isti redoslijed asana. Uloga učitelja je da asistira vježbačima u pozicijama te pokaže kako ispravno vježbati.

Power joga i Vinyasa

Ove dinamične vrste joge nastale su prilagođavanjem Ashtanga joge zapadnjačkim trendovima. Vinyasa znači povezivanje pokreta i daha, te su svi položaji povezani pokretima  koji prate dah. Svaki sat je različit, a klasičnim asanama se mogu dodavati i različiti elementi fitnessa pa čak i plesa. Iako ovi satovi često koriste logiku i slijed Ashtanga joge, učitelj može svaki sat više ili manje usmjeravati na pojedine dijelove tijela. Satovi mogu biti lakšeg i težeg intenziteta, a označava ih se brojem zvjezdica (najčešće od jedne do četiri zvjezdice). Ova vrsta joge, kao i Ashtanga, može biti vrlo brza i zahtjevna, stoga osim fleksibilnosti gradi i snagu, jača fokus i balans, čisti tijelo od toksina, energizira i smiruje um. Ovakvi satovi još se nazivaju i Power Vinyasa, Vinyasa Flow…

Dharma joga/ Hatha Vinyasa

Postoji ukupno 5 razina ili sljedova te još nekoliko posebnih programa (Maha Shakti, Maha Sadhana, Master Sadhana). To je jednostavna i duboka praksa koja može biti vrlo nježna, ali i fizički izazovna za one koji žele napredovati. Uz klasično zagrijavanje pozdravima suncu i izvođenje asana na satovima Dharme rade se i vježbe disanja (pranayame), meditacije, kao i jogičko spavanje Yoga Nidra) te mantre.