Pripremite svoje tijelo za skijanje. Evo kako!

Pripremite svoje tijelo za skijanje. Evo kako!

Karmen Korda
Karmen Korda
3 min
prije 10 m

Svatko tko je bar jednom stao na skije zna koliko je važna uloga nogu u skijanju

Skijanje je jedan od najpopularnijih sportova među rekreativcima, a to nam potvrđuju i uistinu velike brojke odlazaka na skijanje o kojima nas mediji na kraju svake skijaške sezone detaljno obavijeste. Iako je najpopularniji „skijaški tjedan“ tek za dva mjeseca, zagriženi skijaši već su odavno isplanirali ovogodišnji odlazak na skijanje i rezervirali smještaj u svom omiljenom skijalištu.

Ovaj sezonski sport brojnim rekreativcima predstavlja pravi „odmor za dušu“. Planine, svjež zrak, snijeg, prekrasni pogled, a sve to uz cjelodnevnu rekreaciju. Neki svoj zimski odmor isplaniraju kao kombinaciju skijanja, šetnje, uživanja u termama i dobre hrane, dok drugi pak preferiraju cjelodnevno skijanje, od otvaranja do zatvaranja skijaške staze, bez pauze.

Priprema umanjuje mogućnost ozljede

Bez obzira na to koji ste tip skijaša, sigurno vam je važna jedna stvar, a to je da vaš skijaški odmor prođe bez ikakvih nenadanih situacija. Ovdje pod „nenadane situacije“ primarno mislimo na ozljede, ali i velike i bolne upale mišića.

Svatko tko je bar jednom stao na skije zna koliko je važna uloga nogu u skijanju

Liječnici već godinama upozoravaju skijaše kako na skijanje ne bi smjeli ići nepripremljeni. To se primarno odnosi na situacije u kojima se pojedinci tijekom cijele godine ne bavi nikakvom tjelesnom aktivnošću i onda u tom jednom skijaškom tjednu toliko isforsiraju svoje tijelo da poslije trpe dugoročne ili kratkoročne posljedice.

Padovi na skijanju su česti, mogli bismo čak reći i uobičajeni. Ipak, nije svaki pad isti. Netko će se nakon pada samo ustati i bez ikakvih bolova nastaviti skijati, dok će netko drugi pretrpjeti više ili manje ozbiljnu ozljedu, odnosno lom. Kako nam se to ne bi dogodilo te kako bismo maksimalno uživali u skijanju, važno je dobro pripremiti svoje tijelo za skijanje. To posebno vrijedi za one koji se tijekom godine minimalno ili nikako ne rekreiraju. Zapamtimo – skijanje je iznimno kompleksan i naporan sport te ga ne valja uzimati zdravo za gotovo.

Osim specifične pripreme mišićne izdržljivosti, ne smijemo zaboraviti i na kondicijsku pripremu

Kako se dobro pripremiti za skijanje?

Svatko tko je bar jednom stao na skije zna koliko je važna uloga nogu u skijanju. Konstantan položaj počučnja, nužnost stabilnosti koljena te napetost svih mišića natkoljenice i potkoljenice samo su neke komponente nužne za samo izvođenje skijaških pokreta. Tu je i neizostavna važnost mišića trupa, primarno stabilizatora kralježnice, čija nam aktivacija omogućuje održavanje skijaškog stava.

Snaga nogu je ključna!

Dakle, za mišićnu pripremu najbolje je izvoditi kompleksne vježbe, primarno one za mišiće nogu. S treninzima bi trebalo početi bar dva mjeseca prije odlaska na skijanje, a vježbe u početku izvodite bez vanjskog opterećenja te na kraju začinite vlastiti trening i postavljajte si više izazova. Tako nikako ne smijete preskočiti različite varijante čučnja, od uskog, preko klasičnog i sumo čučnja, pa sve do varijacija izdržaja u čučnju i počučnju.

Ne preskačite razne varijate čučnja!

Tu su, naravno, i iskoraci te brojne vrste iskoraka, bilo da se radi o načinju izvođenja (titraji, izdržaji, opterećenje) ili o položaju nogu (bugarski, bočni). Listovi i mišići potkoljenice su najčešće zanemareni mišići, ali u svoje pripreme za skijanje ih svakako morate ubaciti. Također, mišići stražnjice imaju vrlo važnu ulogu u skijanju pa ni njih ne smijemo preskočiti. Ove mišiće možete aktivirati kompleksnim vježbama poput mrtvog dizanja (jednonožno, sumo, rumunjsko), ali i izolacijskim vježbama poput „donkey-kicka“, abdukcije i/ili adukcije.

Trup je bitan za stabilizaciju tijela

Ne smijemo zanemariti i mišiće trupa za koje smo već rekli da su od neizmjerne važnosti za stabilizaciju i samim tim kvalitetno skijanje. Kombinacije plankova, sklekova, sklopki, klasičnih leđnjaka – imate čitavu paletu vježbi na raspolaganju.

Vježbe za snažan trup obavezan su dio pripreme tijela za skijanje

Osim specifične pripreme mišićne izdržljivosti, ne smijemo zaboraviti i na kondicijsku pripremu. Aerobne aktivnosti poput trčanja, penjanja, vožnje bicikla ili rolanja izvrstan su izbor kad je priprema za skijanje u pitanju. Sigurno ćete se dobro osjećati ako svoja pluća i aerobne kapacitete dovedete na zavidnu razinu i uspijete skijati po cijele dane bez da se znatnije umarate.

Za kraj, važno je napomenuti kako sve ove vježbe i aktivnosti treba izvoditi umjereno, u skladu s trenutnom razinom fitnessa i tjelesne spreme. Pripremu za skijanje treba započeti na vrijeme, a potrebe i mogućnosti vlastitog tijela ne smijemo uzimati zdravo za gotovo!